Danışmanlık Birimi

Tarih Gönderen
 23.09.2025 09:49 (Üye) Soru : Merhabalar... 20,09,2025 tarihli resmi gazete ile işletmenin muhasebesi ile ilgili olmayan defterlerin elektronik ortamda tutulması konusunda bir değişiklik oldu... bu değişikliğe göre..01.01.2026 tarihine kadar tüm Şirketler mi Elektronik deftere geçmek zorunda oldu tam olarak anlayamadım.. çok fazla bilgi kirliliği mevcut sanal ortamda bilgi verirseniz sevinirim.

Cevap : PAY DEFTERİ, GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULMASI ZORUNLULUĞU ÖZET BİLGİ: İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ ile, ( Resmi Gazete 14/02/2025 /32813) 01 Temmuz 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır. ( 20/09/2025 Tarihinde yapılan değişiklikler Dikkate alınmıştır) 1. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren Ticaret siciline tescil edilen kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatiflere; PAY Defteri (YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ, KAPSAMDAN ÇIKARTILDI ) Genel kurul toplantı ve müzakere defterini elektronik ortamda tutma zorunluluğu getirilmiştir. NOT: YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ ETDS KAPSAMINDAN ÇIKARTILDI. Ticaret Bakanlığı ve Hazine-Maliye Bakanlığı, 20/09/205 Tarih ve 33023 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Tebliğ ile ile YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİNİ ETDS kapsamından çıkartıldı. . Elektronik defter sistemine geçmekle yükümlü şirketler yalnızca Pay defterleri ile Genel Kurul toplantı ve Müzakere defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlü olacaktır. Bununla birlikte yönetim kurulu karar defterinin ihtiyari olarak elektronik ortamda tutulması mümkündür. 20/09/20225 Tarihindfen itibaren Yönetim kurul karar defterinin yeniden fiziki ortamda (Kağıt defter) tutulması imkanı getirilmiştir: Değişiklik Tebliği ile eklenen geçici madde uyarınca 20 Eylül 2025 tarihinden önce yönetim kurulu karar defterini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketlerin yönetim kurulu karar defterlerini yeniden fiziki ortamda tutmak istemeleri ve buna ilişkin yönetim kurulu kararını 1 Ocak 2026 tarihine kadar Ticaret Bakanlığı’na sunmaları halinde elektronik defterlerinin kapatılarak fiziki defter açılışının Ticaret Bakanlığı tarafından verilecek belge üzerine noterler tarafından yapılması imkanı düzenlenmiştir. 2. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen bu şirketlerde defterler, şirketin ticaret siciline tescili ile birlikte eş zamanlı olarak sistemde oluşturularak aktif hale getirilecektir. 3. Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, SİGORTA ŞİRKETLERİ, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketlerin kuruluşları, 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına girmektedirler. Bu şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç 6 ay içinde ( 31/12/2025) Tebliği Eki-1’dek örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmak zorundadırlar.
 
 
 

İSMMMO Hakkında

Geleceğe yönelik projeleriyle, üyelerinin gelişimini sağlayan; Şeffaflığı, denetimi, yeniliği savunan ve çevre sorunlarına duyarlı; Toplumumuzun aydınlatılmasına, akademik, mesleki kamuoyuyla güçlü işbirliği yaparak ekonomik kalkınmaya katkı sunan, lider kurum olmaktır.