| 19.11.2025 12:08 |
(Üye)
|
Soru : Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç (Değişik ibare:RG-20/9/2025-33023) altı ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır denmiştir. Bu durumda geçiş için son süre 30.06.2026 midir? Ayrıca müdürler kurulu karar defteri tutmayan ltdlerin alınacak kararda bu defterin tutulmadığı hususunu belirtmeleri mi gerekmektedir? Bildiğiniz gibi yeni açılan şirketlerde bu defter var ancak kullanılmıyor olabilir, eski firmalarda ise böyle bir defter hiç var olmadı eğer kendisi yaptırmadıysa ... iyi çalışmalar
Cevap : PAY DEFTERİ, GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULMASI ZORUNLULUĞU ÖZET BİLGİ:
İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması
Hakkında Tebliğ ile, ( Resmi Gazete 14/02/2025 /32813) 01 Temmuz 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır. ( 20/09/2025 Tarihinde yapılan değişiklikler Dikkate alınmıştır)
1. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren Ticaret siciline tescil edilen kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatiflere; pay defteri, (YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ, KAPSAMDAN ÇIKARTILDI ) Genel kurul toplantı ve müzakere defterini elektronik ortamda tutma zorunluluğu getirilmiştir.
NOT: YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ ETDS KAPSAMINDAN ÇIKARTILDI.
Ticaret Bakanlığı ve Hazine-Maliye Bakanlığı, 20/09/205 Tarih ve 33023 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Tebliğ ile ile YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİNİ ETDS kapsamından çıkartıldı. .
Elektronik defter sistemine geçmekle yükümlü şirketler yalnızca Pay defterleri ile Genel Kurul toplantı ve Müzakere defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlü olacaktır. Bununla birlikte yönetim kurulu karar defterinin ihtiyari olarak elektronik ortamda tutulması mümkündür.
20/09/2025 Tarihind en itibaren Yönetim kurul karar defterinin yeniden fiziki ortamda (Kağıt defter) tutulması imkanı getirilmiştir:
Değişiklik Tebliği ile eklenen geçici madde uyarınca 20 Eylül 2025 tarihinden önce yönetim kurulu karar defterini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketlerin yönetim kurulu karar defterlerini yeniden fiziki ortamda tutmak istemeleri ve buna ilişkin yönetim kurulu kararını
1 Ocak 2026 tarihine kadar Ticaret Bakanlığı’na sunmaları halinde elektronik defterlerinin kapatılarak fiziki defter açılışının Ticaret Bakanlığı tarafından verilecek belge üzerine noterler tarafından yapılması imkanı düzenlenmiştir.
2. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen bu şirketlerde
defterler, şirketin ticaret siciline tescili ile birlikte eş zamanlı olarak sistemde oluşturularak aktif hale getirilecektir.
3. Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart
hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, SİGORTA ŞİRKETLERİ, anonim şirket şeklinde
kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler,
tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız
denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri,
28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile
serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketlerin kuruluşları, 1 Temmuz 2025 tarihinden
itibaren elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına girmektedirler. Bu
şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç 6 ay içinde ( 31/12/2025) Tebliği Eki-1’dek örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmak zorundadırlar.
4. TEBLİĞ, HALEN FAALİYETTE BULUNAN TİCARET ŞİRKETLERİNE KARAR DEFTERLERİNİ ELEKTRONİK ORTAMDA TUTMA ZORUNLULUĞU GETİRMEMEKTEDİR.
5. Defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun söz konusu defterlerini yeniden fiziki ortamda tutamayacaklardır.
6. Sistemde oluşturulan defterler üzerinde işlem yapma yetkisi, şirket yönetim organı veya yönetici ortaklar tarafından yönetim organı üyeleri, yönetici ortaklar veya üçüncü kişiler arasından belirlenecek sistem kullanıcısına aittir. Sistem kullanıcısı olarak birden fazlakişi belirlenebilecektir.
7. Sistem kullanıcısı, şirketin kuruluşunda Tebliğ Eki-2’deki örneğe uygun olarak fiziki
ortamda hazırlanan veya MERSİS üzerinden elektronik ortamda oluşturulan ve şirket
sözleşmesinde belirlenen yönetim organı üyeleri veya yönetici ortakların tamamı tarafından onaylanan bir formla belirlenir.
8. Fiziki olarak defter tutan şirketlerin elektronik ortamda pay defteri tutmaya başlayacağı durumlarda fiziki pay defterinde yer alan güncel durumu gösteren kayıtlar Kullanıcı tarafından elektronik pay defterine aktarılır.
9. Elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmaz.
10.Sistem üzerinde oluşturulan defterler şirketlerin kullanımına hazır halde elektronik
defter dosyası formatında Ticaret Bakanlığı’nın bilgi sisteminde muhafaza edilir.
11.Sistemde, tüm işlemler kayıt tarihlerine göre üzerinde herhangi bir değişiklik
yapılamayacak şekilde kayıt altında tutulur.
12.Elektronik genel kurul ve yönetim kurulu sistemleriyle entegrasyon sağlanana kadar
elektronik ortamda düzenlenen kararlar Ticaret Bakanlığınca duyuru yapılana kadar
sistem kullanıcısı tarafından Sisteme aktarılacaktır.
Defterlere kayda dayanak fiziki karar tutanakları ve ilgili diğer belgelerin istenildiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edilmesi zorunludur.
|