13.10.2008 13:16 |
(Üye)
|
Soru : Sayın yetkili aşağıdaki konularda vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ederim.
5754 sayılı kanunun 84. maddesinde yapılan değişiklik ile gemiadamlarına ödenecek ücret ,pirim ,ikramiye gibi ödemelerin bankadan yapılma zorunluluğu getirldiği ifade edilmiş. ancak maddednin devamında Çalıştırılan gemiadamlarına yapılacak ücret...v.s banka hesabına yatırılmak sureti ile ödenmesi hususunda tabi olduğu vergi mükellefiyeti ,işletme büyüklüğü....unsurları dikkate alarak işverenleri veya işveren vekillerini zorunlu tutmaya ,çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığı ,maliye bakanlığı,ve haizne müsteşarlığından sorumlu devlet müsteşarlığı müştereken yetkilidir.
Bu açıklamaya göre gemiaadamına bankadan ücret yatırmak zorunda olan firmaların ilgili bakanlıkça belirleneceği anlaşılıyor. Bu konu ile ilgili çıkan bir yönetmelik varmı . Bir denizcilik firması olarak bu konuda bakanlığa başvurumu yapmalıyız. Yoksa gemiadamlarına yapacağımız ödemeleri 01.10.2008 tarihinden itibaren bankadan yapma zorunluluğumuz herhangi bir belirleme olmadan varmıdır.
Denizcilik sektörünü ilgilendiren başka bir madde ile ilgili de sorum olacaktı.
5510 sayılı kanun işe girişi bildirme ile ilgili maddede aşağıdaki gibi bir fıkra var
Yabancı ülkelerde sefer yapan ulaştırma araçlarına sefer esnasında alınarak çalıştırılanlar ile kuruma ilk defa işyeri bildirgesi verilecek işyerlerinde ;ilk defa işe çalışmaya başlanılan tarihten itibaren bir ay içinde çalışmaya başlayan sigortalılar için çalışmaya başladıkları tarihten itibaren en geç söz konusu bir aylık sürenin dolduğu tarihe kadar sigortalı bildirimi yapılabilir.
Bu madde 01.10.2008 tarihinden itibaren yürülüktemidir. Madedeki sefer esnasında terimi yurt dışınımı kapsamaktadır. Gemi türkiyeden yabancı bir limana gitmek üzere hareket edecekken türkiyedeki limanda alınan personel içinde aynı süre hakkı geçerlimidir.
Cevap : Değerli Meslek Mensubu
5754 sayılı Kanunla, Deniz İş Kanunu kapsamında çalıştırılan gemiadamına ücretlerin bankadan ödenmesiyle ilgili düzenleme 08.05.2008 tarihinde yürürlüğe girdi. Ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakı kural olarak, Türk parası ile işyerinde veya özel olarak açılan bir banka hesabına ödenecek. Ancak hangi işverenlerin ücret ve bu gibi ödemeleri bankadan yatırmak zorunda olduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığından sorumlu Devlet Bakanlığı tarafından müştereken hazırlanacak bir yönetmelikle belirlenecektir.
İşverenlerin tabi olduğu vergi mükellefiyeti türü, işletme büyüklüğü, çalıştırdığı gemiadamı sayısı, işyerinin bulunduğu il ve benzeri gibi unsurlar dikkate alınarak belirlenecektir. Çalıştırdığı gemiadamlarının ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını özel olarak açılan banka hesapları vasıtasıyla ödeme zorunluluğuna tabi tutulan işverenler veya üçüncü kişiler, gemiadamının ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkaklarını özel olarak açılan banka hesapları dışında ödeyemeyeceklerdir. Kanun hükmü yürürlüğe girdi ama, yönetmelikle zorunlu tutulacaklar henüz belirlenmedi. Hangi işverenlerin bu zorunluluk kapsamına girdiği kısa bir süre içinde belirlenerek duyurulacak. Gemiadamının ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını zorunlu tutulduğu halde özel olarak açılan banka hesabına yatırmayan işveren, işveren vekili hakkında, bu durumda olan her gemiadamı için 1.200.-YTL idari para cezası verilecektir.
5510 sayılı yasanın 5754 sayılı yasa ile değişik madde 8 ;
.......
b) Yabancı ülkelere sefer yapan ulaştırma araçlarına sefer esnasında alınarak çalıştırılanlar ile Kuruma ilk defa işyeri bildirgesi verilecek işyerlerinde; ilk defa sigortalı çalıştırmaya başlanılan tarihten itibaren bir ay içinde çalışmaya başlayan sigortalılar için, çalışmaya başladıkları tarihten itibaren en geç söz konusu bir aylık sürenin dolduğu tarihe kadar,
............
denilmektedir.
Yabancı ülkelere sefer yapan ulaştırma araçlarına sefer esnasında alınarak çalıştırılanlar ile kuruma ilk defa işyeri bildirgesi verilecek işyerlerinde; ilk defa sigortalı çalıştırmaya başlanılan tarihten itibaren bir ay içinde çalışmaya başlayan sigortalılar için, çalışmaya başladıkları tarihten itibaren en geç söz konusu bir aylık sürenin dolduğu tarihe kadar verilmesi gerekmektedir.
İyi çalışmalar
|