Danışmanlık Birimi

Tarih Gönderen
 22.10.2008 12:43 () Soru : Merhabalar.Size yurtdışına işçi gönderme hakkında bir kaç sorum olacak.SSK'dan bu konuyla alakalı bir bilgi alamadık.Tunus'ta havaalanı inşaatında çalıştırmak üzere hem şirketimiz bordrosunda kayıtlı hem de dışardan temin edeceğimiz işçileri Tunus'a göndereceğiz.Yeni yasaya göre bu işçiler 4/a mı yoksa 4/b kapsamında mı olacak?4/b kapsamında olurlarsa primlerini işveren mi yoksa işçinin kendisi mi ödeyecek?Bu gönderdiğim işçileri herhangi bir kuruma bildirimini yapacak mıyım ve bu işçilerle sözleşme yapacak mıyım?Son olarakta işçilerin ssk'sını bildirdiğim vakit yeni işrei mi tescil ettireceğim yoksa eski sicil numarasından bildirim yapabilir miyim?Bu konuda bizi bilgilendirirseniz çok seviniriz.Hiç bir yerden bu konuyla ilgili bir bilgi alamadık.Şimdiden teşekkürler.

Cevap : Değerli Meslek Mensubu YÖNETMELİK Türkiye İş Kurumundan: TÜRKİYE İŞ KURUMU YURTDIŞINDA İŞE YERLEŞTİRME HİZMETİNE DAİR YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; yurtdışındaki işlere işçi ve işçilere iş bulunması, işverenlerle işçiler arasında yapılacak olan hizmet akitlerine aracılık edilmesi ve yurtdışına gidecek işçilerin işlemlerinin yapılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayılı Türkiye İş Kurumu Kanununun 3 üncü maddesinin (d) bendi, 17 nci, 19 uncu, 20 nci ve 21 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında; a) Dış temsilcilik: Türkiye’nin yurt dışında bulunan büyükelçilik, daimi temsilcilik, temsilcilik, elçilik, ortaelçilik, büyükelçilik ve elçilik büroları, daimi maslahatgüzarlıkları ile başkonsolosluk, konsolosluk, muavin konsolosluk, konsolosluk ajanlığı ve büyükelçilik konsolosluk şubeleri ile fahri başkonsolosluk ve fahri konsolosluklar, müşavirlik ve ataşelikleri, b) Firma: Yurt dışındaki işleri için Türkiye’den işçi götürecek olan Türk veya yabancı uyruklu firmayı, c) İşçi: Bir hizmet akdine dayanarak işverenin yurtdışındaki işlerinde çalışan gerçek kişiyi, ç) Kurum: Türkiye İş Kurumunu, d) Hizmet akdi: Örneği Kurumca hazırlanan Türk veya yabancı uyruklu firma ile işçi arasında veya vekilleri arasında imzalanan bireysel hizmet akdini, e) Taşra teşkilatı birimi: Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünün ilgili il/şube müdürlüğünü, f) Büro: 4904 sayılı Türkiye İş Kurumu Kanunu gereğince Kurum tarafından iş ve işçi bulmaya aracılık izni verilen özel istihdam bürosunu, g) İş Alındı Belgesi: İşin üstlenildiği ülkedeki dış temsilciliklerimiz tarafından taahhüt işi üstlenen firmalar için düzenlenen belgeyi, ğ) Uygun Görüş Belgesi: Taahhüt işleri dışındaki işler ve yatırımlar için dış temsilciliklerimizce düzenlenen belgeyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Yurtdışına İşçi Gönderme İşçi temini MADDE 4 – (1) Yabancı bir ülkede Türk işçisi çalıştırmak isteyen firmaların işçi teminine veya yurtdışında işçi olarak çalışmak isteyenlerin yurtdışına gönderilmesine aracılık etme konusunda, Kurum ve Bürolar yetkilidir. Firmalar; yurt dışında kendi iş ve faaliyetlerinde çalıştıracağı işçileri Kurum kayıtlarından veya Bürolar aracılığı ile temin edebilecekleri gibi, kendileri tarafından temin edilen işçileri 5 inci maddede belirtilen belgelerle birlikte hizmet akdini Kuruma onaylatmak kaydıyla yurtdışına götürebilirler. İbraz edilecek belgeler MADDE 5 – (1) Yurtdışındaki işlerinde işçi çalıştıracak firmalarca; a) Türk firmaları için ticaret sicil gazetesi örneği, yabancı uyruklu firmalar için kuruluşuna dair belgenin dış temsilciliklerimizce onaylı örneği veya yeminli tercüme bürolarınca yapılmış Türkçe çevirisi, b) Taahhüt işleri için işin alındığı ülkedeki dış temsilciliğimizce ya da ülkemizdeki yetkili Kamu Kurumundan alınacak yazı veya İş Alındı Belgesi; taahhüt işleri dışındaki işler için işyerinde çalıştırılacak işçi sayısını belirten dış temsilciliğimizden alınacak yazı veya Uygun Görüş Belgesi, c) Bayındırlık ve İskan Bakanlığından alınan Yurt Dışı Müteahhitlik Belgesi veya Yurt Dışı Geçici Müteahhitlik Belgesi, ç) Türk firmaları için Türkiye’de yürürlükte bulunan sosyal güvenlik mevzuatı hükümleri gereğince işçilerin sosyal güvenliğini sağladığına ilişkin belge, d) Firma yetkililerinin noterce onaylanmış imza sirküleri, işlemlerin vekil aracılığıyla yapılacağı hallerde vekaletname veya yetki belgesinin aslı ya da aslı görüldükten sonra Kurum tarafından onaylanacak örneği, Kurumun taşra teşkilatı birimlerine ibraz edilir. İlan izni MADDE 6 – (1) Kurum 5 inci maddede belirtilen belgelerle başvuran firmalara uygun görmesi halinde ilan yoluyla işçi temini için izin verir. İlanda iznin Kurumun hangi biriminden alındığı ile verilen iznin tarih ve sayısı belirtilir. Bürolarının yurt dışı faaliyetleri MADDE 7 – (1) Büroların, işçilere yurt dışındaki işler için iş bulmaları halinde, 5 inci maddede belirtilen belgeleri bulundurmaları ve Kurumun istemesi halinde ibraz etmesi gerekmektedir. (2) Bürolar; taraflarca imzalanan ve Kurumca onaylanan hizmet akitlerinin bir nüshasını kendilerinde saklamak, birer nüshasını da işçiye ve Kuruma vermek zorundadır. (3) Büroların yurtdışındaki işler için işçi teminine ilişkin ilanları izne tabi değildir. Hizmet akitlerinin onaylatılması zorunluluğu MADDE 8 – (1) Firmaların, Kurum ya da Bürolar kanalıyla veya kendilerinin doğrudan temin ettikleri işçilerle veya tayin ettikleri vekil arasında örneği Kurumca hazırlanan hizmet akdinin imzalanması ve Kuruma onaylattırılması zorunludur. Birden fazla işçiyi kapsayan hizmet akitleri MADDE 9 – (1) 1/11/2006 tarihli ve 26333 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bakanlıklararası Hac Ve Umre Kurulu Kararı Doğrultusunda Hac Döneminde Suudi Arabistan’da Çalışacak Geçici İşçiler İle İlgili Tebliğ
 
 
 

İSMMMO Hakkında

Geleceğe yönelik projeleriyle, üyelerinin gelişimini sağlayan; Şeffaflığı, denetimi, yeniliği savunan ve çevre sorunlarına duyarlı; Toplumumuzun aydınlatılmasına, akademik, mesleki kamuoyuyla güçlü işbirliği yaparak ekonomik kalkınmaya katkı sunan, lider kurum olmaktır.