30.10.2008 14:13 |
(Üye)
|
Soru : 362 ve 381 sıra nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alım ve satışlarını Ba ve Bs formları ile beyan etmeleri yükümlülüğü bulunmaktadır. Ancak çeşitli sebeplerle muhasebe kayıtlarına geç intikal etmiş bulunan evraklarda durum nasıl olacak acaba?Örnek 10 Mayıs 2008 tarihli kdv hariç 10.000Ytl tutarlı alım faturası düzenleyen tarafından Mayıs döneminde beyan edilecek.Ancak kdv beyannamesinden sonra fatura tarafımıza ulaştığı için biz muhasebe kayıtlarına Haziran olarak yansıttık.Bu durumda herhangi bir sorun ile karşılaşırmıyız. İkinci sorum ise aylık olarak kdv hariç 5.000Ytl olarak bir firma bize fatura düzenliyor.Normal olarak aylık faturaları kayıtlarımıza yansıtabilseydik ilgili tutarlar diğer mal ve hizmet alımları kolonunda beyan edilecekti.Ancak fatura kayıtlara geç alındığı için bir ayda iki adet fatura gözükecek ve firma bazında beyan edilmesi gerekmektedir.Bu durumda da karşı firma beyan etmezken biz beyan etmek zorunda kalacağız.Bu durumda herhangi bir sorun ile karşılaşırmıyız.
Bu iki sorum için yardımlarınızı rica ederim. Saygılarımla.
Cevap : Sayın Çağlayan,
VUK 381 Nolu Genel Tebliğe göre Ba ve Bs formların düzenlenmesinde fatura ve benzeri vesikaların süresi içinde kayıtlara alınacağı esası benimsenmiştir.Geç gelen faturalar ile ilgili özel bir düzenleme söz konusu olmayıp,ilgili tebliğin aşağıda belirttiğimiz kısmında düzeltme işlemlerine ilişkin açıklama yapılmıştır.".....Düzeltme İşlemleri Mükellefler, elektronik ortamda verdikleri bildirim formlarını onayladıktan veya kağıt ortamında bildirimde bulunduktan sonra, verdikleri bildirim formunda hata yaptıklarını belirlemeleri halinde düzeltme yapabilirler. Ancak, düzeltme bildirimi süresinden sonra verilmiş ise, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmü uyarınca özel usulsüzlük cezası kesilecektir. Düzeltme işleminde ilk bildirim formu tamamen iptal edilmekte ve ikinci defa verilen bildirim formu geçerli kabul edilmektedir. Bu sebeple, düzeltme yapması gereken mükelleflerin, yeni bildirim formunu, daha önce bildirimde bulunulmamış gibi tüm alım-satım bilgilerini içerecek şekilde doldurmaları gerekmektedir. Bildirimlerin sadece bir tanesinde hata yapıldığının belirtilmesi halinde, sadece hata yapılan bildirim formunun (Form Ba veya Form Bs) düzeltilmiş haliyle bildirilmesi yeterlidir. Kağıt ortamında düzeltme amacıyla verilecek bildirim formları, otomasyona geçmemiş mal müdürlüklerine bir dilekçe ekinde verilecektir.
Ba formunu doldururken karşı tarafın Bs ye almış olduğu rakam ve adetlerle mutabakat yapılarak formların doldurulması gerekmektedir.
Danışma Birimi
|