03.03.2009 14:28 |
(Üye)
|
Soru : Bir Limited Şirket mükellefimizin Sebze ve Meyve Halinde merkezi, Hal dışında başka bir yerde de şubesi vardır. Biz müstahsil makbuzu ile aldığımız sebze ve meyveleri hale girme mecburiyeti olduğundan mecburen hale getirip daha sonrada şubemize sevk ediyoruz bunun için sevk irsaliyesi düzenliyoruz. Yalnız Halde bulunan Zabıta Memurları halden çıkışının yapılabilmesi için bu malın Faturasının kesilip Rüsumlarının ödenmesi gerektiğini söylemektedirler aksi durumda malın çıkışına izin vermeyerek cezai uygulama yapmaktadırlar.. Bu durumda bizde mallar için Şubemize fatura kesip rüsumunu ödeyerek malı sevk irsaliyesi ve Faturası ile sevk ediyoruz. Bunun sonucu faturaları hem alış hem de satış olarak kayıt altına alıyoruz. Öncelikle bu yapılan işlemde bir yanlışlık var mı ? varsa doğru işlem nasıl olmalı? eğer yanlışlık yok ise Ba ve Bs formlarına kendimizi de yazacak mıyız ? Cevabınız için şimdiden teşekkür ederim.
Cevap : Sayın Ay,
Haller Kanununa göre hallerde satışa konu olan sebze ve meyveler üreticiden iki şekilde alınır. Malın mülkiyeti üreticiye ait olmak üzere komisyoncu sıfatıyla alınan mallar, bir diğeri ise mülkiyetin komisyoncuya devredilmesi şeklinde oluşmaktadır. Belediye zabıtasının yapmış olduğu işlem doğru bir işlemdir. Belediye rusmu, fatura total tutarı üzerinden alınacağı için fatura düzenlemeniz gerekir. Merkezden şubeye göndermiş olduğunuz mallar için sevk irsaliyesini düzenlemeniz gerekir. Belediye rusmu için şube adresini gösteren bir fatura tanzim ederek belediye zabıtasına gösterebilirsiniz. Daha sonra bu faturayı satış kayıtlarınıza almayıp faturanın üzerine "belediye rusmu için düzenlenmiştir" ibaresini koyarak faturanın aslı ve suretini saklayınız. Bu şekilde düzenlediğiniz faturanızı Bs formuna yazmayınız.
Danışma Birimi
|