Danışmanlık Birimi

Tarih Gönderen
 21.05.2012 16:05 (Üye) Soru : üstadım kolay gelsin sorum şu olacak. kütahyada yeni bir işyeri açılışı yapacak mükellef işveren prim destegınden yararlanmak istiyor . kütahyada teşvikli bölge oldugundan hangi şekilde sgk teşvikinden yararlanma imkanı vardır kaç işçisi olması lazım en az ve hangi kanun maddelerine göre olup şartlar nedir? tşk ederım.

Cevap : Değerli Meslek Mensubu 1-5084 Sayılı Kanun Uyarınca 10 veya Daha Fazla İşçi Çalıştıran Vergi Mükellefi İşverenler/İşyerleri İçin İstihdam Teşviki: Teşvikler içerisinde en eski olanı 06/02/2004 tarih ve 25365 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5084 sayılı Kanuna bağlı olarak devam eden teşvik uygulamasıdır. Ancak bu Kanunda da 18/5/2005 tarih ve 25819 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5350 sayılı Kanun ve 30/12/2006 tarih - 26392 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5568 sayılı Kanunlarla çeşitli değişiklikler yapılmıştır. Özellikle kalkınmada öncelikli bölgelerde uygulanmaktadır. a-Kapsama Giren İller: 5084 sayılı Kanuna göre teşvik kapsamına sadece Adıyaman, Afyon, Ağrı, Aksaray, Amasya, Ardahan, Batman, Bartın, Bayburt, Bingöl, Bitlis, Çankırı, Diyarbakır, Düzce, Erzincan, Erzurum, Giresun, Gümüşhane, Hakkari, Iğdır, Kars, Kırşehir, Malatya, Mardin, Muş, Ordu, Osmaniye, Siirt, Sinop, Sivas, Şanlıurfa, Şırnak, Tokat, Uşak, Van ve Yozgat illeri girerken, 5350 sayılı Kanunla 01/04/2005 tarihinden geçerli olmak üzere Kilis, Tunceli, Kastamonu, Niğde, Kahramanmaraş, Çorum, Artvin, Kütahya, Trabzon, Rize, Elazığ, Karaman ve Nevşehir olmak üzere 13 il daha teşvik uygulaması kapsamına alınmış en son olarak 5568 sayılı Kanunla da Çanakkale İlinin Gökçeada ve Bozcaada’daki işletmeler de kapsama dahil edilmiştir. b-Teşvikin Kapsamı: Buna göre, gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olan ve yukarıda belirtilen illerde faaliyet gösteren işverenler, fiilen on (dahil) veya daha fazla sigortalı çalıştırmaları koşuluyla, bu işyerinde çalıştırdıkları tüm sigortalılar için (sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışanlardan dolayı tahakkuk ettirilen primler hariç) işveren hissesi teşvikinden yararlanabilmektedir. Teşvik kapsamında dikkate alınacak fiilen çalışan sigortalı sayısının tespitinde, aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı olup, bu belgede prim ödeme gün sayısı bulunan (çalışan) sigortalılar dikkate alınacaktır. Yasal süresi içinde birden fazla aylık prim ve hizmet belgesi verilmiş ise, sigortalı sayısının tespitinde, bu belgelerde prim ödeme gün sayısı bulunan sigortalıların toplam sayısı dikkate alınacaktır. Dolayısıyla, sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar (emekliler) sigortalı sayısının tespitinde dikkate alınacak, aday çırak, çırak ve öğrenciler ile topluluk sigortasına tabi olanlar ise sigortalı sayısının tespitinde nazara alınmayacaktır. Öte yandan, aylık sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ve topluluk sigortası primlerinin işveren hissesi tutarları teşvik kapsamına dahil edilmeyecektir. Kanun kapsamındaki illerde işverenlerin birden fazla işyeri bulunması durumunda ise, asgari on sigortalı çalıştırma şartı, işyerlerinin her biri için ayrı ayrı aranacaktır. Söz konusu teşvik uygulaması kapsamında, 5510 sayılı Kanunun 80 ve 81. maddeleri uyarınca hesaplanan sigorta primlerinin işveren hissesinin; organize sanayi ve endüstri bölgelerinde kurulu (organize sanayi bölgesi yönetim kurulundan veya ticaret ya da sanayi odalarından alınacak bir belge ile kanıtlanması şartıyla) iş yerleri için tamamı, diğer yerlerdeki iş yerleri için yüzde sekseni Hazinece karşılanacaktır. Hazinece karşılanacak tutar, işçi sayısı ile prime esas kazanç alt sınırına göre hesaplanan işveren hissesi prim tutarının çarpımı sonucu bulunacak değer üzerinden, yukarıda belirtilen oranlara göre saptanan tutarı aşamaz. Ayrıca aylık sosyal güvenlik destek primi ile işsizlik sigortası priminin işveren hissesi kapsama dahil değildir. Öte yandan işveren hissesine ait primlerin Hazinece karşılanabilmesi için, işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak 5510 sayılı Kanun uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içerisinde Kuruma verilmesi ve sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin işçi hissesine isabet eden tutarı ile Hazinece karşılanmayan işveren hissesine ait tutarın ödenmiş olması şart olduğu gibi, prim belgeleri süresinde verilmekle birlikte işveren tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi halinde, Hazinece Kuruma yapılacak ödemenin gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı da işverenden tahsil edilecektir. Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi geçirildikten sonra Kuruma verilmiş olması halinde, bu tür belgelerdeki sigorta primlerinin sigortalı ve işveren hisselerinin tümü işverenlerden tahsil edilecektir. c-Muvazaalı İşlemler: • Mevcut ve faaliyette bulunan işletmelerin devredilmesi, birleşmesi, bölünmesi veya nevi değiştirmesi, • Mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad veya unvan veya bir iş birimi olarak açılması, • Yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması, • Şahıs işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi, Gibi ek bir kapasite ve istihdam artışına neden olmayan işlemler yeni işe başlama veya yeni bir işyeri olarak kabul edilmeyecek, dolayısıyla teşvik kapsamına alınmayacaktır. d-İşçi Sayısının Düşmesi: Teşvik uygulamas
 
 
 

İSMMMO Hakkında

Geleceğe yönelik projeleriyle, üyelerinin gelişimini sağlayan; Şeffaflığı, denetimi, yeniliği savunan ve çevre sorunlarına duyarlı; Toplumumuzun aydınlatılmasına, akademik, mesleki kamuoyuyla güçlü işbirliği yaparak ekonomik kalkınmaya katkı sunan, lider kurum olmaktır.