10.06.2013 14:20 |
(Üye)
|
Soru : Üstadım iyi günler. Çalışılmadığına dair bildirim girişleri ile ilgili olarak 2 güne kadar raporların sisteme girilmemesi uygulaması sanırım son uygulamada kaldırıldı. bütün raporları personele atıfet kapsamında ücretini ödüyorsanızda raporunu sisteme girmeniz gerekiyor yanlış anlamadıysam. personel 21/05-23/05/2013 raporlu tekrar rapor aldı daha sonrada 26.05-04/06/2013 yeni rapor aldı. ben iş görmezlik sistemine rapor bitiminden 5 gün içinde çalışmamazlığını girdim. Mayıs bildirgesinde personel ücret ödemesi tam yapıldığından gün ve ücret aylık göstererek ve bildirim verildiğinden kutucuğu işaretlemeden gönderdim. Bu işlemle ilgili olarak her hangi bir cezai durumla karşı karşıya kalırmıyız. Sizin uygulama öneriniz nedir. Bildirimin yapılması yeterlimi yoksa bildirgede illaki kutucuk işaretlenmelimidir. Ayrıca doğum izninde olan aynı şekilde personelim var oda aynı şekilde ücret ödeniyor ve tam gösteriliyor rapor bitişi sistemde 22/06/2013 ben o zaman geldiğinde sisteme çalışılmadığına dair girişi göndericem. sizce ne yapmamız gerekir. İyi çalışmalar.
Cevap : Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 40 ıncı maddesinin dokuzuncu fıkrası gereğince;
“Geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi esnasında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalının;
a) İstirahatli olduğu dönemde işyerinde çalışıp çalışmadığının,
b) Kazanç hesabına giren döneme ilişkin aylarda, prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemelerin,
c) Viziteye çıktığı/istirahatin başladığı tarih itibarıyla prim ödeme hâlinin devam edip etmediğinin,
işveren tarafından Kuruma elektronik ortamda bildirilmesi gerekmektedir
İstirahat raporları yukarıda açıklandığı şekilde elektronik ortamda gönderilen ve ödenekleri ödenen sigortalılar için işverenlerce “01-İstirahat”, “Çalışmadı” veya “Çalıştı” bildirimlerini yapmayanlar ya da süresinde yapmayanlar E-Ödenek programı tarafından tespit edilecek olup bildirimleri yapmayan ya da süresinde yapmayanlara ait liste Kurum modülünde “Ceza uygulanacak raporlar” menüsünden alınabilecektir.
Alınan listede;
1-Aylık prim hizmet belgesinde düzenlenen sütundan “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişini” “Çalışmadı” olarak,
2- Manuel veya elektronik Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş ekranından sigortalının istirahatli olduğu dönemde çalışıp çalışmadığını “Çalışmadı” veya “Çalıştı” olarak,
bildirmeyen işverenlere Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen asgari ücretin yarısı, geç bildirenlere ise asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanacaktır.
Eksik gün nedeni “01-İstirahat” bildirimini yapmayan ya da geç yapan işverenlere eksik gün nedeni bildirimi ile ilgili sigorta primleri mevzuatı gereği idari para cezası uygulandığından ayrı bir ceza uygulanmayacaktır.
Yukarıda açıklandığı şekilde aylık prim hizmet belgesinde, sigortalıya ait kazanç bildirilmeyen dönemde, eksik gün nedeni olarak “01-İstirahat” de bildirilmeyen ya da istirahatli olduğu dönemde kazanç bildirilen, fakat yeni açılan sütundan Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi “Çalışmadı” olarak veya Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen adresten“çalıştı” ya da “çalışmadı” olarak bildirim yapılmayan sigortalıya ödenen ödenekler sigortalılardan tahsil edilmeyecek, bu sigortalılara rapor verildiği yönünde işverenlerine Kurumca elektronik mesaj yollandığı da göz önüne alınarak çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması yönünde Tebligat gönderilmeden idari para cezası uygulanacaktır.
Kurum tarafından gönderilen asgari ücretin yarısı tutarındaki idari para cezası Tebligatı işverene tebliğ edilmeden önce işveren tarafından Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi yapılması halinde, asgari ücretin yarısı tutarında uygulanan idari para cezası, onda biri tutarına düşürülerek yeniden uygulanacaktır.
|