Danışmanlık Birimi

Tarih Gönderen
 11.12.2014 17:39 (Üye) Soru : 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun Yasaklar başlıklı 45.maddesinin 1. paragrafında serbest muhasebeci mali müşavirler bu ünvanlarla, yeminli malî müşavirlerin ise bu ünvan ve tasdik yetkisiyle, 2 nci maddede yazılı işlerin yürütülmesi amacıyla gerçek ve tüzel kişilere tâbi ve onların işyerlerine bağlı olarak hizmet akdi ile çalışamazlar, ticarî faaliyette bulunamazlar, meslekle ve meslek onuru ile bağdaşmayan işlerle uğraşamazlar. denilmiştir. Ancak SMMM lerin ünvanlarını, YMM lerinde unvan ve tam tasdik yetkilerini kullanmadan hizmet akti ile bir başka işyerinde çalışmalarının mümkün olunmayacağı yönünde bir ifade kullanılmamışken ve Yasada ifade bu kadar açık olmasına rağmen Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmeliğinin Hizmet Akdi ve Çalışamama başlıklı 44.maddesinde serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler gerçek ve tüzel kişilere tabi ve onların işyerlerine bağlı olarak hizmet akdi ile çalışamazlar denilmiştir. Kanunda açıkça belirtilen ve Yönetmelikte bir başka işte hizmet akti ile çalışmayı unvan ya da tasdik yetkisi kullanma/kullanmama koşuluna bağlanmadığından SMMM ve YMM lerin ikinci bir işte hizmet akti ile çalışamayacağı anlamı çıkmaktadır. Yönetmeliğin Yasaya aykırı olarak bu şekilde yorumlanmasını ise bir anlam kayması olarak yorumlamamız gerekir. Şöyle ki; Anayasanın 10.maddesinin 2.bendinde Kanunlar Anayasaya aykırı olamazlar. denilmektedir. Bu hüküm doğrultusunda Kanunlar gibi Yönetmelikler ve Tüzüklerde Anayasaya uygun olmalıdır. Buradan yola çıkarak hiyerarşik bu işleyiş içerisinde Kanunlar Anayasaya uygun olmak zorundaysa Yönetmelikler Kanuna, Tüzükler de Yönetmeliklere uygun olmak zorundadır, bu hiyerarşik işleyiş temel bir hukuk kuralıdır. Buradan yola çıkarak Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmeliğinin hiçbir maddesi, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda ifade edilen hiçbir maddenin aksine düzenleme içermez. 3568 sayılı Yasa?nın 45.maddesine göre SMMM?lerin ünvanlarını, YMM?lerin ünvan ve tasdik yetkilerini kullanmadıkları ikinci bir işte hizmet akti ile çalışmaları mümkündür. Bu durumda 6111 sayılı Yasa?nın 33.maddesine göre de hangi sosyal güvenlik kurumuna tabi olarak çalışmaları gerektiği konusunda tercihlerini de kullanabileceklerdir. Durum böyle iken, Türmobun 2011/1 sayılı genelgesinde Yasa hükmünün amir olduğu ifade edilmesine rağmen, amir hükmün aksine görüş bildirmesi ise Kanunu yorumlama anlamında çelişkilerini ortaya koymuyor mu??? Şöyle ki; yönetmelik, işlemlerin nasıl yürütüleceğini belirlemek amacıyla ilgili bakanlıkça çıkartılan düzenleme iken genelgeler ise, Yasa ve yönetmeliklerin uygulanmasında yol göstermek amacıyla hazırlanırlar. Yönetmeliğin de, genelgenin de Yasanın uygulama anlamını daraltmak amacında olamayacağı gibi böyle bir durum hukuken de mümkün değildir …yukarıda anlatmış olduklarımın çerçevesinde SMMM VE YMM ler unvanlarını kullanmada 4/a ya tabi çalışabilirlermi???BİR SMMM SAAT 517 DE OFİSİNİ KAPATIP GÜNDE 1 SAAT DANIŞMANLIK YADA TERCÜMANLIK YAPAMAZ MI??? SMMM VE YMMM NİN ÇALIŞMASI KANUNEN SERBESTKEN GENELGEYLE YASAKLANABİLİR Mİ???

Cevap : Meslek mensupları yayımlanan yönetmeliklere çalışma yaparlar.Meslek mensupları İş akit ile ikinci işverenler yanını da çalışamazlar.
 
 
 

İSMMMO Hakkında

Geleceğe yönelik projeleriyle, üyelerinin gelişimini sağlayan; Şeffaflığı, denetimi, yeniliği savunan ve çevre sorunlarına duyarlı; Toplumumuzun aydınlatılmasına, akademik, mesleki kamuoyuyla güçlü işbirliği yaparak ekonomik kalkınmaya katkı sunan, lider kurum olmaktır.