10.03.2015 14:22 |
(Üye)
|
Soru : Merhaba,
işe iadeyi kazanan işçinin boşta geçen 4 aylık süre için sgk ya bildirimi ne zaman yapılmalı ve sgk primleri ne zaman ödenmeli?
ayrıca bu boşta geçen zamanın gelir vergisi ve damga vergisi nasıl ödenmeli?
Cevap : İş Mahkemesi tarafından işçinin işe iade edilmesine karar verilmesi
sonrası işçinin, on işgünü içinde işverene işe başlamak üzere başvurmasına
rağmen, işverenin işçiyi işe başlatmayarak tazminat ödeme yolunu seçmesi
durumunda işveren tarafından SGK’ya verilmesi gereken dört aylık boşta
geçen sürelere ait ücret ve diğer sosyal ödemeleri ihtiva eden APHB’nin
verilme sürelerinde değişikliğe gidilmiştir.
Şöyle ki, SSİY’nin “Aylık prim ve hizmet belgesinin düzenlenmesi,
verilmesi ve saklanması” başlıklı 102. maddesinde değişiklik yapılmıştır.
Buna göre; 4857 sayılı İş Kanununun 21. maddesine istinaden İş Mahkemesi
tarafından verilen kararlar uyarınca, işe iadesine karar verilen işçinin,
kesinleşen mahkeme kararının tebliğ tarihinden itibaren on işgünü içinde
işe başlamak için işverene başvuruda bulunması ve işverenin, işçinin usulüne
uygun daveti üzerine işe başlatmaması halinde, işçinin işe başlamak
için işverene yaptığı başvurusuna ilişkin tebligatın alındığı tarihin içinde
bulunduğu ayı takip eden aybaşından, başlamak üzere Kurumca çıkarılacak
tebliğde belirtilecek süreler içinde4
ek/asıl APHB’lerinin SGK’ya verilmesi
gerekmektedir (SSİY, m.102/3-d). Daha yalın bir ifadeyle, işe iade
davasını kazanan işçinin işe başlama davetini alan işveren eğer işçiyi işe
başlatmayarak tazminat ödeme yolunu seçecek ise işe başlama davetini aldığı tarihi takip eden ayın 23’üne kadar 4 aylık sürelere ait APHB’ni
SGK’ya vermelidir.
Kanunun daha iyi anlaşılması için yukarıdaki örneğimiz üzerinden
konuya açıklık getirelim. Örneğimizde, 31.01.2013 tarihinde iş akdi feshedilen
işçi iş akdinin geçerli bir nedene dayanmadığını iddia ederek iş
mahkemesine işe iade davası açmış, mahkemece işçinin 15.11.2013 tarihinde
işe iadesine karar vermiş, mahkeme kararı işçi tarafından 25.11.2013
tarihinde tebellüğ edilmiş, işçi tarafından on işgünü içinde 05.12.2013 tarihinde
işine iade edilmesi için noter aracılığıyla işverene tebligat yapılmış
ve işverene bu tebligat 11.12.2013 tarihinde tebliğ edilmiştir. Buna göre iş-
veren, işe başlama davetini aldığı 11.12.2013 tarihini takip eden ayın 23’ü
olan 23.12.2013 tarihine kadar, 2013/Şubat ayı için 30 gün, 2013/Mart ayı
için 30 gün, 2013/Nisan ayı için 30 gün ve 2013/Mayıs ayı için 30 günlük
ek APHB’ni düzenleyerek işyerinin bağlı bulunduğu SGK İl Müdürlüğü/
Merkez Müdürlüğüne vermelidir. İşveren tarafından ek/asıl APHB’lerinin
23.12.2013 tarihine kadar verilmemesi halinde yasal süresinde verilmeyen
her bir APHB için işveren hakkında 5510 sayılı Kanunun 102. maddesinin
(c) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca 1/8 asgari ücret tutarında idari
para cezası uygulanır.
|